Caietul, conceput pe baza metodei fonetice, analitico-sintetice, a metodei globale, deschide calea spre utilizarea metodei lingvistice integrale. Susţine exhaustiv demersul didactic şi formarea competenţelor de comunicare, precum şi progresia acestora. Lucrarea oferă profesorului multiple posibilităţi de a organiza lecţiile.
Autorul propune situaţii de învăţare interactive, productive, bazate pe interesul specific vârstei, pe coordonatele unei palete variate de activităţi inter, intra şi transdisciplinare.
Succesiunea literelor s-a stabilit pornind atât de la efortul de pronunţare, felul în care sunetele se combină în cuvinte, dificultăţile de scriere, dar şi frecvenţa lor în vorbire. 0 atenţie deosebită s-a acordat prevenirii, identificării, diminuării, înlăturării tulburărilor de limbaj, confuziei de foneme ori grafeme, specifice vârstei: t-d, v-f, j-ş, s-z, l-r, c-g, ş-s etc.
Elevii îşi dezvoltă imaginaţia, creativitatea, îşi formează deprinderile necesare lucrului în echipă: jocul, jocul de rol, jocul silabelor, jocul de tip mimă, proiecte (Abecedarul poveştilor), concursuri.