Lucrarea constituie un real instrument de lucru, prin paleta variată de situaţii de comunicare şi activităţi de învăţare propuse, ce valorifică experienţa concretă a elevului şi oferă posibilităţi multiple de diferenţiere a demersului didactic.
Elevii sunt implicaţi în învăţarea prin acţiune, experienţială, în activităţi bazate pe sarcini concrete, în învăţarea prin descoperire, prin cooperare, prin confruntare de idei, pe fondul alternării activităţii frontale, individuale cu activitatea în perechi ori în echipe de lucru, ateliere preferenţiale etc.
Activităţile propuse promovează un climat favorabil manifestării spiritului tolerant, incurajând interacţiunea socială pozitivă, participarea elevilor la propria formare, creând punţi intra-, inter-, trans- ori multidisciplinare.
În cadrul fiecărei lecţii se regăsesc generice/simboluri sugestive, precum: Observăm,
Descoperim, Exersăm, Aplicăm. Ne verificăm, Părerea şi atitudinea ta contează!, Cum crezi că e bine, micule cetăţean?, Învaţă să schimbi lumea!, Să reflectăm, Să ne imaginăm, Sfatul copiilor etc. Module de evaluare sumativă propun diversificarea
tehnicilor de evaluare.