CONTINUT INTEGRAT
• Comunicare in limba română
• Matematică şi explorarea mediului
• Dezvoltare personală
• Muzică si miscare
• Arte vizuale şi activităţi practice
Imaginaţi-vă drumul pe care îl parcurg copiii prin şcoală ca pe o călătorie în care la ora 8 coborâm în staţia Comunicare În limba română şi staţionăm acolo până la 8. 50 pentru ca de la ora 9 să ne comutăm atenţia, la comandă, asupra Matematicii şi explorării mediului până la 9. 50 ş. a. m. d. Pentru adulţi este uşor – ne permit lucrul acesta bagajul de cunoştinţe, experienţa de viaţă, ritmul cotidian alert etc. Copiilor, mai ales celor aflaţi la început de drum, le este însă greu. Şi realitatea este că nicio situaţie de viaţă nu ne pune în faţa unei singure ştiinţe sau arte . De aceea vă propunem să acceptaţiprovocarea subliniată atât de frumos de L. D'Hainaut, aceea de a acorda „[. . ] mai multă importanţă omului care merge decât drumului pe care îl urmează“
CE POSIBILITATE VĂ OFERĂ ACEST MATERIAL INTEGRAT?
În primul rând aceea de a construi, împreună cu copiii dumneavoastră, o piramidă a cunoştinţelor care se va individualiza, pe parcursul anilor de şcoală, în discipline de studiu.
CUM?
În câţiva paşi simpli, care pornesc de la definirea predării integrate ca metodă ce are drept punct de referinţă nu o disciplină de studiu, ci o tematică unitară, comună mai multor discipline şi, de la interrelaţionarea diverselor elemente în scopul construirii unui ansamblu superior.
• mono/intradisciplinaritatea (prin care abordăm tematica propusă din perspectiva unei singure discipline – de obicei, în ordine, CLR, MEM, DP, AVAP, MM);
• interdisciplinaritatea (cea care promovează o viziune asupra cunoaşterii şi o abordare ce antrenează conştient limbajul mai multor discipline);
• trandisciplinaritatea (cea din urmă treaptă, gradul cel mai elevat ş icomplex de integrare a curriculumului, mergând deseori până la fuziune, care duce la apariţia unor noi câmpuri de investigaţie, la proiecte integrate sau programe de cercetare care valorizează o nouă paradigmă).
• multidisciplinaritatea (care ne permite abordarea unei teme/ situaţii din perspectiva mai multor discipline independente);
• pluridisciplinaritatea (adică studierea unui subiect dintr-o disciplină prin intermediul mai multor discipline deodată);